Biżuteria dla poszczególnych subkultur
W Polsce na przestrzeni paru dekad, powstało wiele subkultur. Każdą z nich można rozumieć, jako węższy zakres kultury, wyróżniony ze względu na jakieś jej specyficzne cechy. Jak więc odróżnić subkulturę od ogólnie przyjętych norm kulturowych? Najlepiej zwrócić uwagę na biżuterię.
Czym wyróżnia się subkultura?
W pierwszej kolejności można powiedzieć, że odmiennością. Osoby do niej należące budują swój własny system wartości, zasad przekonań i wytycznych. Są tzw. opozycją do kultury masowej, czyli kultury wyznawanej przez większość społeczeństwa. Każda z osób, która należy do subkultury stara się z nią utożsamić, nie tylko duchowo i mentalnie, ale przede wszystkim wyglądem. Chcąc się wyróżniać na tle „normalnie” ubranych ludzi, ogromną wagę przywiązują do biżuterii.
Rodzaje subkultur
- Punki,
- Emo,
- Hipisi,
- Goci,
- Hip-hop.
Punki
Subkultura punków rozwinęła się w opozycji wobec ładu społecznego, który panował. Ich buntowniczy charakter przejawiał się głównie w ubiorze, fryzurze oraz biżuterii. Ubiór miał być nieskładny, a najlepiej, gdyby jego głównymi elementami był dżins i wysokie buty. Charakterystyczną fryzura został kolorowy irokez. Ta subkultura charakteryzuje się bardzo dużą ilością biżuterii, głównie zrobionej ze skóry, stali czy srebra. Są to przede wszystkim
- agrafki,
- łańcuchy,
- duże krzyże,
- czaszki,
- żyletki
- czy np. naszyjniki w formie drutu kolczastego.
Oczywiście nie mogłoby zabraknąć pieszczochy, czyli skórzanej, szerokiej bransoletki, nabijanej ćwiekami w różnego rodzaju kształtach i odcieniach.
Emo
Jedna z najbardziej popularnych subkultur. Należą do niej przede wszystkim osoby, które są trochę zagubione w dzisiejszym świecie, myślą o śmierci i odczuwają ból egzystencjalny. Emo ubierają się i malują na czarno. Mocno zaakcentowana jest u nich biżuteria, gdyż dzięki niej mogą wyrazić siebie i to, co czują. Przede wszystkim lubią nietuzinkowe ozdoby na rękę i szyję, jak wisiorek z żyletką lub pacyfą, czy skórzana bransoletka z ćwiekami w kształcie piramid. Kochają rzemienie i dodatki do fryzur, dlatego często noszą ogromne spinki, najczęściej w kształcie kokardy. Bardzo często w biżuterii, jak i ubiorze stosują motyw czaszki, którą między innymi można znaleźć w formie kolczyków, naszyjników czy bransoletek.
Hipisi
Mówi się, że ta subkultura powstała w wyniku kryzysu kultury amerykańskiej, który był efektem wielu wojen. Hipisi charakteryzowali się dość dużą swoboda obyczajową, niechęcią do systemu państwowego oraz stabilnego życia rodzinnego. Byli też nastawieni na słuchanie jednego, konkretnego gatunku muzyki. Jeżeli chodzi o wygląd, to charakteryzowali się długimi włosami, w które wplatali kwiaty i koraliki. I właśnie te koraliki były najczęściej przez nich wybieraną biżuterią. Tworzyli z nich naszyjniki i bransoletki, bardzo często zawieszając na nich zawieszki z symbolami, najczęściej pacyfki.
Goci
Subkultura gotycka powstała, opierając się głównie na specyficznej muzyce, jak folk rock, ale także gothic rock, death rock czy muzyka industrialna. Wyglądowo trochę przypominają emo, gdyż podkreślają oczy czarnym kolorem, a twarz pudrują na blade kolory. Ich zainteresowanie okultyzmem, fantastyką, mitologią i wampiryzmem, ma odwzorowanie w biżuterii, którą noszą. Zazwyczaj są to pieszczochy czyli grube skórzane bransolety z ćwiekami w rożnych kształtach. Trochę cieńszą wersję, stosują jako ozdobę szyi. Oprócz tego zakładają naszyjniki z czarnych korali oraz tunele do uszu, w tym samym kolorze.
Hip-Hop
Podobnie jak subkultura gotycka, ta również oscyluje wokół pewnego gatunku muzyki. Przede wszystkim są to osoby, które zamieszkujące blokowiska, gdyż w swojej, muzyce bardzo często poruszają taką problematykę. Członkowie tej subkultury są nieraz myleni ze skaterami, głównie przez ich strój, na który składają się: luźne dresy, buty sportowe, czapki z daszkiem lub wszelkiego rodzaju chusty. Hip- hopowcy uwielbiają długie łańcuchy, zwane popularnie chainami z dużymi zawieszkami, zazwyczaj w kształcie „$”. Obowiązkowo na ręce osób z tej subkultury znajduje się zegarek, najlepiej jakiejś luksusowej marki.